Monday, August 25, 2014

detik rasa

sering aku tertanya,
apakah itu kejayaan yang sebenar,
yang dicanang manusia katanya 'berjaya dalam hidup'.
yang dikatanya itu matlamat hidup.

sedang aku masih kabur,
dari paksi mata mana ia diukur,
adakah dari mata seorang insani,
atau pada mata sang Illahi.

sedang manusia belari,
mengejar yang katanya kejayaan hakiki,
aku pula bertanya,
kejayaan apa yang kau cari?

adakah kejayaan itu pabila kau menggenggam segulung ijazah?
atau kejayaan itu bila kau punya kerja nan megah?
atau kejayaan itu bila kau berjuang pada jalannya fisabilillah?

sedang aku rasa tercicir,
tak pasti apa dihadapan menanti,
tak pasti jalan mana perlu aku susuri,

pegang teguh aku pada suatu frasa nukilan seorang karyawan,
ijazah terbaik datangnya dari jalanan,
dari pengalaman bercakar dan bersalaman,
maka nikmat Tuhan yang mana hendak kamu dustakan,
sedang pengalaman itu mendewasakan.

jika ini jalan Dia tentukan,
maka aku susuri tanpa pertikaian,
sedang Dia pemilik segala pengetahuan,
jua yang memberi segala kejayaan.

wallahualam

No comments:

Post a Comment